Het “Oranjehuis” in de Hoogstraat 69 te Antwerpen… Antwerps ‘festival’ met Ed Kooyman en Herman Van Haeren, John Lundström en Wannes Van De Velde.

Paul was bijna 16 jaar en ( hoogstwaarschijnlijk ) met open mond, vol bewondering aan het genieten van het optreden van Ed Kooyman en Herman Van Haeren: “Het Bed Van Ons Moemoe”, “Kongee”, “De Raaf En De Vos”,…
Prachtige, rijkelijke teksten ( Woody Guthrie en Bob Dylan waardig ), meesterlijk muzikaal getokkel ( banjo en akoestische gitaar ) en wreed humoristische bindteksten…

Wannes en den Djon kwamen pas op latere leeftijd zijn muzikaal leven verder inkleuren.

Uiteraard onmiddellijk de LP ( = zwarte vinylschijf waar muziek in de groeven zit ) “Als De Stenen Konden Zingen” gekocht ( was juist uitgebracht ). en, de LP “Kongee” ( 1974 ).

En, omstreeks die periode ergens zijn eerste akoestisch gitaar op de kop getikt ( gekocht, gestolen, gekregen,…? ). “Blowing In The Wind”, “The House Of The Rising Sun”, “Five Years”, “Heart Of Gold” en, natuurlijk, “Het Bed Van Ons Moemoe”, “Kongee”, “De Raaf En De Vos” en “Sneeuwwitje”. Met zulk repertoire scoorde je toen al behoorlijk bij de jeugdbeweging.

Onmenselijk veel krampige, urenlang gemartelde vingerkoten en bloedende, eeltige vingertoppen later ontsproot de eerste eigen liedjestekst uit Paul’s pen, en dan de volgende en de volgende en… Na deze muzikaal ontkieming maakte Paul, eind jaren 70’ en jaren 80’, de Antwerpse straten en omstreken onveilig, als over-ijverige busker. Niet evident met uitsluitend eigen nummers en dan nog gezongen in het onvervalst ‘Aantwaarps’ ( “Oemda ‘k m’n aaëge dan zelf verstoan assek on ’t zinge zaaën”… )

Zelfgeschreven liederen, gezongen in het dialect,… Noem dit gerust ‘eigenzinnig’…

Van busker naar Arenbergschouwburg en diverse Culturele Centra ( met o.a. Ed Kooyman & Herman Van Haeren, Miel Cools en Zjef Vanuytsel ) leek een logische, natuurlijke stap voor Paul, als solo-artiest.

23 april 2000:

Oprichtingsdatum “vzw Gij & Ik”.
Doel: Organiseren van Antwerpse ( dialect ) evenementen, met als klap op de vuurpijl de organisatie van één van allerlaatste concerten van De Strangers ( in de Arenbergschouwburg, april 2002 ) en een heus jubeleumfeest ter gelegenheid van 50 jaar De Strangers.
www.destrangers.org: “8 mei 2002. De Strangers bestaan 50 jaar. Zonder hun medeweten organiseren Chris Van Staeyen (dochter van …) en Paul D’Hollander (een Antwerpse troubadour), met medewerking van de webmaster (René Van Camp), een receptie met tal van genodigden, voorafgegaan door een officiele en plechtige ontvangst op het stadhuis.”.

2004:

“Zanger / Liedschrijver zoekt muzikanten””
De Antwerpse Folk-formatie “Paul D’Hollander’s Karrowen M” wordt op de mensheid losgelaten.

Eind 2006:

Na talloze onvergetelijke, muzikale omzwervingen ( van Pulptuur tot Gooik ) met dit sublieme gezelschap en 26 jaar ‘on the road’ heeft Paul ( muziek-moe? ) zijn gitaar, mondharmonica en liederteksten compleet onbereikbaar opgeborgen…

Eind 2015:

Paul besluit, na lang ( ? ) aandringen van Glenn Pellis, o.a. organisator van Antwerpse Evenementen en radio-stem bij “Sanne FM”, toch nog éénmaal het podium op te kruipen.

12 maart 2016:

Muziekcafé AMI, met optredende artiesten Toudtzodt, Dammateurs, Bagatel en Paul D’Hollander & De Max ( Max Phromraksa ) op basgitaar.
Leuke avond, gezellig optreden en terug de geur en smaak van teksten, noten en snaren te pakken…

Gevolg…: Solo-cd “Mijmerend In Karrowen M” in volle voorbereidingsfase.

11 augustus 2016:

“Paul D’Hollander’s Karrowen M” start waar ze 10 jaar geleden mee gestopt zijn, namelijk ‘repeteren’, deftig gekruid met muzikaliteit en “af en toe is goe wa aflache…”…

Doel: Eén demo-cd en een gloednieuw muziekprogramma, te beluisteren zomer 2017.

Paul’s levensdoel blijft, vanaf die allereerste keer dat hij ‘een barré’ke’ kon spelen:
“Het overbrengen van vreugde & verdriet, vanuit het diepste van zijn hart …

Gelijkaardige berichten