Pierre De Deken werd geboren te Merksem in 1925 op 24 augustus. Hij studeerde saxofoon en klarinet aan de kort na de eerste wereldoorlog opgerichte muziekschool te Merksem waarvan Jos Van der Smissen, in binnen- en buitenland bekend als violist, de stichter was. Met enkele vrienden werd een klein orkest samengesteld. In 1943 sloot hij aan bij de in “”Het Hollands Hof”” gevestigde Koninklijke Harmonie Sint Bartholomeus die na een verblijf elders, er in 1948 zou terugkeren en ook tijdens de oorlogsjaren op een laag pitje actief bleef. Tijdens de laatste oorlogswinter, de tragische periode van de V-bommen, verbleef hij te Dessel in De Kempen waar de muziek nog steeds een voorname plaats innam in het dagelijks bestaan.<
Pierre was niet enkel een uitstekende instrumentist maar tevens een goed zanger. Met zijn geoefende door eigen studie gevormde soepele en buigzame stem kon hij alle genres aan: van klassiekers, over opera en operette naar musical, blues en rock-and-roll. Pierre De Deken opende in 1945 de “”Rythme Garden”” op de Bredabaan. Medewerkers waren Alexander “”Sander”” Van Echelpoel en echtgenote Josephine “”Joske”” Verschuuren, de moeder van Pierre. In 1953 namen zij het Café Des Sports over aan de Oude Barreellei 1 van Frans Heynen. Er werd een feestzaal aangebouwd, de huidige biljartzaal, die in 1954 in gebruik werd genomen. Dit initiatief werd een schot in de roos. Het werd een trefpunt voor vele verenigingen en er vonden ontelbare bals, bonte avonden, revues en familiefeesten plaats. De muzikale passie en talent van Pierre waren beslist niet vreemd aan het succes.
Net zoals in de “”Rythme Garden”” zouden hier ook heel veel artiesten en kleinkunstenaars hun geluk beproeven. “”The Woodpeckers””, Gaston Berghmans, Kees Brug, Tony Bell, Jaak De Voght, Frieda Linzi, Bob Benny maar ook “”Zwarte Lola”” en zovele anderen. Het standbeeld van “”Joske Vermeulen”” naar de sketch van Gaston en Leo staat net om de hoek op het Victor Roosensplein.
Pierre die ondertussen getrouwd was met Paula Hendrikx, zong en componeerde. Hij scoorde tal van hits en werd een gewaardeerd artiest tot ver buiten de Merksemse grenzen. Zijn meest bekende nummer was “”Aai Moeke, Aai Vake”” en plezierige nummers als “”Boere, boere, boere””, “”Liever lui dan muug””, “”Laat ons vreugd rapen””, “”Bij Stans in de kroeg”” en muzikaal geslaagde als “”Buona Noches, mi amor”” en “”er blonk een traan””. Pierre De Deken zou vennoot van Sabam worden.
Alle weken was er bal met het orkest “”Pierre De Deken””. Ontelbare Merksemnaren waagden hier hun eerste passen op de dansvloer of vonden er hun lief. In 1972 kwam zoon Dirk, toen 17, het orkest versterken. In 1971 werd het management uitgebreid met Francois Van Rethy, na het huwelijk met dochter Magda die vanaf 1969 meewerkte in de zaak. Gedurende de volgende jaren werden het café en de feestzaal geregeld in een nieuw jasje gestoken. In 1990 gingen Pierre en Paula op rust. Zoon Dirk nam met brio de muzikale fakkel over en diens echtgenote Hilde Van Gucht ontpopte zich tot een grote creatieve steun achter de schermen. Dochter Magda zorgde voor de zakelijke kant en dit met even veel bezieling als haar ouders. In 1994 werd de zaak een vennootschap. Pierre overleed op 29 augustus 1998.